Tapahtumakalenteri

Tiistai 9.5.2023

VALO-näyttely9.5.2023 - 30.6.2023 - Hämeenlinnan Kansallisarkisto, Aittatie 2

VALO-näyttely 9.5. - 30.6. 2023

Hämeenlinnan kansallisarkisto, Aittatie 2 auk. ti-to 9-16, parillisilla viikoilla to 9-18

avajaiset tiistaina 9.5. klo 16:30

TERVETULOA!

ALEKSANTERI AHOLA-VALO & KATRI VALA

Kaksi suurta rauhan ja luonnon polestapuhujaa kohtaavat tässä näyttelyssä.

Näyttely on ollut esillà mm. Scandinavian Today (USA 1982-83) :ssä, ja 2020-luvulla Gallen-Kallelan Ja Lappeenrannan taidemuseoissa sekä Helsingin Galleria Rankka:ssa. Nyt näyttely on saapunut Hämeenlinnan kansallisarkistoon.

Ahola-Valo tunsi syvaa sielunkumppanuutta Valaan. Runot Ahola-Valo koki vahvasti kuvallisina. Hän suunnitteli ja luonnosteli kuvituksen kaikkiin Valan koottuihin runoihin. Kokoelmakirja on nähtävissä nayttelyssa.

He elivät ja kokivat 1900-luvun alun kuohunnan vuodet; sisällissodat, mailmansodat sekä sääty-yhteiskunnan kipeän muutoksen kohti demokratiaa ja yhdenvertaisuutta.

Heissà kyti sama tuli ilmaista arvojaan ja vaikuttaa taiteellaan. Vala oli tulenkantaja ja Ahola- Valo oli valonkantaja. He molemmat olivat myos kasvattajia. Ahola-Valo jatkoi elämänsä loppuun saakka visaan rakkauden työtä. Hänen syntymästään tuli 27.1.2022 kuluneeksi 123 vuotta.

Ahola- Valon arkisto on sijainnut Hameenlinnassa jo 1980-luvulta lähtien, tällä hetkellä osoitteessa Vanajantie 10. Työ jatkuu edelleen.

Sekä Vala ettà Ahola-Valo kokivat elämässään syrjintää vakaumuksensa sekä lahjomattomuutensa vuoksi. He olivat samaa tulta sielussaan kantavia omien aikojensa poikkeusyksilöitä. Heitä kumpaakin kuvataan valoisina, tulevaisuuteen toiveikkaina katsovina sekä sivistyksen voimaan luottavina persoonina. Yhteiso ja yhteiskunta lokeroivat helposti tällaiset yksilöt itsensä ulkopuolelle.

VALO-näyttelyllä kunnioitamme näiden taiteilijoiden elamãà ja perintõã.

Tiistai 3.10.2023

KANSAINVÄLISTÄ YSTÄVYYTTÄ3.10.2023 - HML Kansallisarkisto, Aittatie 2

3.10.2023 – 5.1.2024, Kansallisarkisto Hämeenlinna (Aittatie 2)

Kuvataidenäyttelyn avaus ti 3.10. klo 14.00

Avaus: Hml Seudun Taideyhdistyksen kunniapj. Heikki Kilpeläinen

avoinna ti, ke, to 9-16, (parillisilla viikoilla to 9-18, viimeinen 14.12.2023)

Näyttely esittelee muutamien Hovinkartanon taide- ja kulttuurikeskuksessa työskennelleiden kansainvälisten kuvataiteilijoiden töitä. Näyttelyn järjestää Sotjalan kulttuuri- ja perinneyhdistys yhdessä Saksassa rekisteröidyn European Artists Associationen kanssa.

Näyttelyn tutut Hämeenlinnan taiteilijaseuran jäsenet Katri Aintila, Pirjo Heino ja Irja Rantala ovat järjestäneet yhteisnäyttelyitä jo ennen kuin löysivät tiensä Sotjalaan Hovinkartanoon. He olivat 2006 mukana perustamassa Sotjalan kulttuuri- ja perinneyhdistystä yhdessä Riitta Tarvaisen, paikallisten kyläläisten sekä kuvanveistäjä Jari Männistön kanssa. Kyseinen yhdistys kunnosti talkoilla Hovinkartanon piharakennuksia taidenäyttelyille ja residenssitoiminnalle sopiviksi ja alkoi järjestää siellä näyttelyitä. Samalla Hovinkartanosta muodostui kansainvälinen taide ja kulttuurikeskus, jossa on vieraillut satoja taiteilijoita eri puolilta maailmaa, Saksan ja muun Euroopan lisäksi myös muista maanosista aina Japania, Brasiliaa ja Uutta Seelantia myöden.

Näyttelyn saksalaistaiteilijat Sonja Koczula, Petra Höcker, Simone Ramshorn, Christine Steuernagel ja Karola Teschler ovat työskennelleet Hovinkartanossa ja kesäisessä Hämeessä, Teschler jopa useaan otteeseen vuosien varrella.

Petra Höcker on muotoilija ja galleristi, joka liittää ja osin peittää teoksiinsa ympäriltään löytämiään ”elämän jälkiä”. Ne saavat seurakseen akryylimaalaus- ja piirroskommentteja.

Sonja Koczula maalaa akryylillä tummia, vaalealla taustalla väreileviä kuvioita, jotka esittävät vain itseään ja luovat oman merkityksensä omalla olemassaolollaan.

Simone  Ramshorn maalaa abstrakteja maaluksia akryylillä kankaalle mutta on nyt innostunut kollaasitekniikasta. Hänen väriyhdistelmänsä levittyvät kankaalle intuitiivisesti.

Christine Steuernagel on taidegraafikko, joka on myös luonnontieteilijä ja filosofi. Hänen teoksensa tuovat esille luonnon herkkyyden ja haavoittuvuuden.

Karola Teschler on European Artists Associationen perustaja ja puheenjohtaja. Hän on valokuvaaja, jonka teokset ovat teräviä ja kantaaottavia. Tässä näyttelyssä mm. muinainen kala kertoo miljoonavuotisen kiertomatkansa tämän päivän muovituotteisiin ja edelleen…

Lisätietoja: r.tarvainen(at)hovinkartano.net tai 050 5973088,

Sotjalan kulttuuri- ja perinneyhdistys ry pj.